mandag den 24. marts 2014

Spidskålssalat

Denne spidskålssalat er så lækker og så simpel at det nærmest er snyd. Den er perfekt til sommerens grillerier. Jeg bruger den tit der hvor jeg ville have lavet kartoffelsalat. Her fik vi den sammen med et stykke flæskesteg og rødkål. Både rødkålen og flæskestegen var noget jeg hev op af fryseren.
Svinet blev duppet tør, gnedet godt med salt og smidt i ovnen. Imens lavede jeg spidskålssalaten for den har godt af at stå og trække lidt i køleskabet.



½ spidskål
2 spsk mayonnaise
1 spsk hvidvinseddike
2 spsk sesamolie, måske lidt mere
2 spsk sukrin, måske mere, måske mindre, smag dig frem.
salt og peber
1 god håndfuld sesamfrø

Rist sesamfrøene på en tør pande.
Rør mayonnaise, sesamolie og hvidvinseddike sammen. Smag til med sukrin, salt og peber.
Snit spidskålen fint. Bland spidskål i dressingen sammen med de ristede sesamfrø. Sæt salaten på køl og lad den trække i en halv times tid.

Rødkålen lavede jeg for et stykke tid siden. Den er inspireret af denne opskrift. Jeg frøs den ned i nogle portioner, så den skulle bare varmes. Det var i øvrigt også rødkål lavet på denne opskrift vi spiste juleaften.

1 rødkål
1 dl æblecidereddike
1 dl ribssaft uden sukker
½ dl sukrin+
½ dl sukrin gold
1 spsk salt

Snit rødkålen så fint eller groft du ønsker den. Put den og de øvrige ingredienser i en stor gryde. Lad det simre til kålen er mør, ca 45 minutter. Rør i det undervejs. Smag til med salt og evt mere sukrin.
Rødkål smager skønt med fedtstof i. Til jul blev der vendt lidt andefedt i og forleden blev det lidt fedt fra grisebassen (fra bradepanden).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar