fredag den 14. marts 2014

Chokoladekage LCHF

Vi bliver lige i chokoladehjørnet et lille øjeblik endnu. Det er vel heller ikke så tosset, det gør i hvert fald ikke mig noget.
Hr. Andersen er rigtig glad for kage så det bliver ikke for gammelt herhjemme. Alligevel er det ikke særlig ofte at der står kage på menuen. Desto mere hyggeligt er det når så det sker.
Opskriften på denne dejlige sag har jeg fundet her. Den smager skønt til en god kop kaffe og holder sig frisk og fugtig længe.

125 g smør
4 æg
25 g sukrin+
25 g sukrin gold
1 spsk kokosfibre
75 g kakaopulver
1 spsk HUSK
3 spsk kokosmel

1 knsp salt
1 dl creme fraiche, gerne 38%, (jeg brugte 18%)

Topping
75 g flødeost
40 g smør
15 g kakao
en smule sødemiddel efter smag, Jeg brugte "en stråle" SØD

Opvarm ovnen til 170 grader varmluft.
Smelt smørret og sæt det til side. Pisk imens æggene sammen med sukrin dit og dat. Tilsæt de tørre ingredienser og tilsidst også det smeltede, nu afkølede, smør og creme fraichen. Dejen bliver noget tyk og jeg diskuterede lidt med den undervejs.
En springform fores med bagepapir og kagemassen hældes heri og bages i ovnen i 20 minutter.
Imens kagen er i ovnen kan toppingen laves. Rør her alle ingredienserne sammen og lad det stå i stuetemperatur så det er let at smøre på kagen når den er afkølet.
Jeg har pyntet kagen med kokosmel.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar