torsdag den 13. marts 2014

Hjemmelavet nutella LCHF

Jeg må indrømme at det er meget sjældent vi får nutella.
Forleden fandt jeg så et glas Isis Nutella i Føtex, sødet med stevia, og der var ikke så mange kulhydrater i.
Det røg med hjem og jeg har vogtet over det og glædet mig til at jeg kunne fylde det på kernebrødet og mums hvor det smagte. Jeg er dog også pænt glad for chokolade. Den kølige eftersmag synes jeg var tydelig, men skidt med det, det smagte stadig dejligt.
Jeg har tænkt at det måtte være muligt at lave sit eget uden sukker og da jeg så stødte på et par blogs hvor der var forsøgt med det, måtte jeg straks kaste mig i kast med det.
Hold nu op hvor er det nemt.

50 g hasselnødder
100 g mørk chokolade
1 knsp salt
1 dl fløde
40 g smør

Opvarm ovnen til 180 grader.
Rist hasselnødderne i ovnen i ca 5 minutter. herefter kan man gnide de brude skaller af nødderne hvis man tager en håndfuld og gnider mon hinanden i hænderne.
Kør dem en tur i minihakkeren, så de bliver til mel (afhængigt af hvor grov du ønsker din nutella)
Hak chokoladen, bland den sammen med nøddemelet og salt. Giv fløden et opkog og hæld den over nødderne og chokoladen.
Tilsæt smørret i mindre tern. Rør rundt og hæld på glas.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar