mandag den 10. marts 2014

Peking and

Vi er ret glade for frisk koriander herhjemme.
Engang imellem kan jeg få en sådan craving for at det jeg må bygge en hel ret op blot for at kunne spise koriander til.
Jeg stiftede bekendskab med Peking And for første gang i 2007 da vi rejste i Kina. En kineser introducerede det for os og vi var solgt. Vi har fået det indimellem herhjemme efterfølgende. Kombinationen af den fedtede and i hoisinsovs passer bare perfekt sammen med den friske agurk og den skarpe forårsløg. Og når det så oven i købet lige toppes med koriander. What´s not to like?!
Hoisin sovsen er dog IKKE sukkerfri. Jeg var ikke i humør til at eksperimentere med at lave en selv.
I vinters købte jeg nogle vildænder af en kollega.
Det er nu ikke fordi der er vildt meget kød på sådan en, men til dette passer det perfekt med en and til os to.

1 vildand
salt og peber
2-3 spsk hoisin sovs
½agurk
4 forårsløg
spidskålsblade
koriander

Opvarm ovnen til 160 grader varmluft.
Skær anden op langs brystbenet og læg den på en rist over bradepanden som en sommerfugl eller fladmast. Krydder den med salt og peber.
Hæld vand i bradepanden og sæt den i ovnen.
Giv anden til den er færdig. Denne her fik ca 1½ time.
Skær imens agurk og forårsløg i tynde strimler. Fjern eventuelt den vandede del med kernerne i agurken.
Tag anden ud, lad den køle lidt af så man kan røre ved den. Pil kødet af og skær eller riv det i mindre stykker.
Lynsteg kødet med hoisinsovs på en pande.
Bræk blade af spidskålen og skyl dem. Jeg synes ikke at der var grund til at tilberede dem. De lidt grovere ender skar jeg af.
Fyld andekød, agurk, forårsløg og frisk koriander på et spidskålsblad og rul det til en wrap.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar