lørdag den 15. februar 2014

Pizza LCHF

Vi elsker pizza, især de ultra tynde med sprød bund.
Før vi spiste efter LCHF kostprincipperne, fik vi ofte pizza med hjemmelavet tyndt tyndt udrullet dej bagt på bagesten i ovnen. Det kan jeg savne.
Vi har prøvet at lave pizza med blomkålsbund, som egentlig smager fint, men jeg synes er omstændig at lave, måske mest pga den revede ost der skal i, og jeg hader at rive ost.
Vi har så efterfølgende lavet pizza nogle gange med bund lavet af kokosfibre (og det smager overhovedet ikke af kokos) men jeg synes at den har en lidt grynet fornemmelse at tygge på som jeg ikke bryder mig så meget om. Det er dog hurtigt og nemt at gå til.
Opskriften på bunden har jeg tyvstjålet herfra.
Vi vender altid tilbage til vores favorit fyld og det er efterhånden lang tid siden vi har fået en pizza med noget som helst andet på end dette. Det var også det som valget faldt på denne gang.
Pizzaen laver vi med en slags fyld på den ene havldelsom er tomat, ost, løg, corizo og sorte oliven og den anden halvdel fyldes med tomat, ost, løg, ansjoser og kapers.


Pizza til en bageplade størrelse
Bund:
4 æg
100 g hytteost
1 tsk salt
1 spsk oregano
1 tsk bagepulver
3 spsk. kokosfibre


Opvarm ovnen til 200 grader varmluft.
Blend hytteost og æg til en glat masse, pisk eller blend resten af ingredienserne i.
Smør det ud med en dejskraber eller palet på en bageplade dækket med bagepapir, se om du kan få et tyndt lag helt ud til kanterne.
Bag bunden i ovnen i 10 minutter.
Tag den ud og træk den over på en rist.

Fyld
1 dåse tomatpure
1 løg
1 dåse ansjoser i olie
1 lille glas kapers
1 lille glas sorte oliven
1-2 kugler mozarella ost
1-2 håndfulde revet parmesan ost
10 cm corizo pølse skåret i skiver
1 tsk oregano
1 tsk hvidløgsolie
1 håndfuld frisk basilikum


Når bunden er bagt, smør da tomatpureen ud på bunden. Drys med parmesan ost.
Fyld pizzaen med dit yndlingsfyld eller lad dig inspirere af vores.
Drys med oregano og stænk lidt hvidløgsolie over pizzaen inden den igen skal i ovnen i ca 10 minutter, til osten er smeltet.
Giv den eventuelt lidt grill til sidst.
Riv frisk basilikum over pizzaen når den er færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar