søndag den 9. februar 2014

Hakkebøffer og rosenkål

Jeg er ikke synderligt glad for rosenkål. Jeg synes at de smager lidt for meget af prut.
Nu havde jeg, på forskellige blogs, læst en del om disse rosenkål med bacon, og at de kunne omvende enhver rosenkål skeptiker. Dommen er: Jeg er ikke omvendt.
Det er den bedste måde jeg har fået rosenkål på, og vi kan absolut finde på at lave dem igen, men de er ikke blevet vores favorit grøntsag af denne grund.
Aftensmaden blev lavet mest for at prøve opskriften på rosenkål, så tilbehøret blev et par hakkebøffer bare fordi det er så nemt og hurtigt at lave.

Rosenkål med bacon

2 personer
500 g rosenkål
1 spsk Olivenolie
1 pakke bacon
1 spsk balsamico eddike
salt og peber

Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Rens rosenkålen og fjern de yderste skadede blade, skær dem i halve.
Fedt dem ind i olivenolie, salt og peber og læg dem i et smurt ildfast fad (eller beklædt med bagepapir)
Skær baconen i strimler og læg dem oven på rosenkålen.
Sæt i ovnen i ca 30 minutter, rør i fadet ca hvert kvarter.
Når de er færdige vend dem da i balsamico eddiken.

Hakkebøffer

2 personer
400-500 g hakket oksekød
Kalamata Oliven 10-12 stk
Salt og peber
Smør til stegning

Desuden ca 1½ dl piskefløde til at koge panden af i til sovs.

Udsten olivenene. Bland kødet med hakkede oliven og salt og peber. Form 4 bøffer. Steg dem på panden i smør.
Tag bøfferne af når de er færdige og hæld fløden på panden. Lad det koge et par minutter, smag til med salt og peber og brug dette til sovs.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar