mandag den 10. februar 2014

LCHF brød med nødder og kerner

Brødet laves i perioder herhjemme. Nødderne giver en del ekstra energi og brødet finder jeg da også næsten kageagtigt. Jeg synes at det er skønt at have når jeg trænger til noget at putte osten på, eller pålægget for den sags skyld.
Jeg brugte det især til jul, til alle julefrokosterne, så kunne jeg spise af julemaden, men spiste blot mit eget brød til. Jeg har også brugt det når vi har været hos gæster. Så har jeg spist et stykke brød eller to i stedet for kartofler, ris eller pasta. Det er lidt lettere at have et par skiver brød med i stedet for et blomkål.
Hr Andersen synes at det bør være en fast bestanddel af brødkassen, men han har heller ikke fokus på kulhydraterne som jeg har. Derfor bliver det bagt med mellemrum og vi glæder os når det er der.
Egentlig kan man bage det af de nødder og kerner man nu har til rådighed. Jeg har lavet flere forskellige varianter fordi jeg var løbet tør for det ene eller det andet. I princippet kan man bruge 600 g af de nødder og eller kerner man ønsker tænker jeg.
Vores favorit er som følger:

1 Brød
100 g sesamfrø
100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
100 g hørfrø
100 g hasselnødder
100 g mandler
5 spsk fiberhusk
6 æg
1½ tsk salt
1 dl olivenolie

Opvarm ovnen til 160 grader varmluft. Kør hasselnødder og mandler i minihakkeren eller blenderen så de er groft malet. Bland dem og alle de andre ingredienser sammen.
Fyld i en brødform.
Bag brødet i 60 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar