fredag den 4. april 2014

Blomkålsbearnaise - LCHF

Ahh bearnaisesovs, dig elsker jeg. Jeg har kun én gang for en del år siden eksperimenteret med ægte bearnaise, men den skilte for mig. Jeg har siden da ikke turde kaste mig ud i det.
Jeg har så flere steder læst om denne blomkålsbearnaise og var hurtigt fast besluttet på at den skulle prøves.
Det lyder mærkeligt, men jeg lover dig at man kan overhovedet ikke smage blomkålen, men den er med til at tykne sovsen.
Vi var nogle grådige svin og spiste halvdelen den første dag og dagen efter fungerede den ligeså fint opvarmet.
Til bearnaisesovsen fik vi bøf entrecotes og bønnefritter.

300 g blomkål
1 løg, gerne chalotteløg
250 g smør
2 æggeblommer
2 spsk tørret esdragon
1-2 spsk hvidvinseddike
2-3 tsk bearnaise essens
salt og peber

Hak løget og del blomkålen i mindre buketter og kog det sammen i en gryde. Smelt smørret. Fjerne eventuelt det hvide og brug kun det klarede smør. Jeg brugte det hele. Når løg og blomkål er mørt, hæld da vandet fra og put blomkål, løg, smør, æggeblommer, esdragon og hvidvinseddike i en blender og blend til en glat konsistens. Smag til med bearnaise essens, salt og peber.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar